Koruajatuksia

Äidin joululahja setti

Tämä on pääsääntöisesti neuleblogi. Toivoisin sen olevan hiukan enemmän myös ompelublogi, mutten ole osannut mieltää tätä korublogiksi. Pidän yksinkertaisuudesta ja selkeydestä. Minusta ihmisen pitää osata valita, eikä ottaa kaikkea, mulle ja heti. Olen pitänyt koruharrastukseni erillään, erillisessä blogissa. Se ei kuitenkaan ole toiminut ja korut ovat jääneet vaille postauksia. Välimuotojakin olen kokeillut, huonolla menestyksellä. Nyt olen päättänyt ja valinnut uudelleen. Siirrän korut todelliseksi osaksi tätä blogia. Nekin ovat käsitöitäni ja osa repertuaariani. Korujen kohdalla en kuitenkaan keskity tekemisen rapotointiin, vaan ihasteluun, pohdiskeluun ja taltiointiin. Lähes kaikki tekemäni korut olen antanut lahjaksi. Minulle ei siis ole jäänyt konkreettista muistoa niistä. Haluan siis kokemusten ja ajatusten lisäksi myös säilöä luomukseni ja ideani. Muisti, kun on subjektiivinen ja varsin joustava. Ei ole mitenkään tavatonta, että helmet muuttavat kokoaan ja kaulanauhat pituuttaan mielen arkistoissa.

Tupsuttelua prinsessamallilla

Tupsuttelua prinsessamallilla

Koruissani on käytössä tekemällä löydetyt tekniikat. Amerikkalaisista helmilehdistä katson lähinnä kuvat ja lähden soveltamaan. Orjallinen ohjeiden seuraaminen on haasteellista, koska harvoin saa hankittua täsmälleen samoja helmiä, kuin ulkolaisessa ohjeessa. Ja etenkin, koska sooloilen. Haluan kokeilla, innostua, luopua ja onnistua. Yleensä uudet oivallukset tuottavat runsaasti variaatioita. Viime syksynä syntyi näitä tupsuja taikka tursaita alalajeiksi asti.

Joulukortin jatkeeksi

Joulukortin jatkeeksi

Korujen ei tarvitse olla vakavia. Minulle ne ovat erityisesti arjen koristeita. Tupsu muotona on hilpeä ja pienten helmien runsaus komppaa hyvin jonkin helmimaailman jättiläisen kanssa. Tuollainen koru ei mielestäni ole myöskään liian juhlava. Minä todella pyrin tekemään koruja, jotka eivät jäisi liian juhlavina korurasian pohjalle. Itse olen opetellut käyttämään koruja päivittäin osana pukeutumistani. Ja iloinnutkin siitä kovasti. Eihän naisella nyt voi olla niin kiire, ettei tämä jouda kietaisemaan helmiä kaulaansa tai sujauttamaan rengasta ranteeseensa. Eihän?

Kestopipari luottokaverille

Kestopipari luottokaverille

Erityisesti joulun aikaan lisään koruihini mielelläni kulkusia tai pieniä kelloja. Juuri tuollaisen juhlasesongin ajan sitä kilinää jaksaa kuunnella ja pikkujouluissahan kilisevä koriste on kovinkin hauska. Itsestään selvästi korumaakaroinnin keskiössä ovat helmet. Minä pyrin välttämään muovia ja hyvin innostunut olen puun ja lasin yhdistämisestä. Minusta on hauska hankkia sekoituksia ja yhdistellä helmiä sitten keskenään uusiksi kokonaisuuksiksi. Inspiraationa toimivat värit ja tunnelmat. Jos kysessä on lahjakoru, myös korunkäyttäjä sävyttää suunnittelua sekä toteutusta.

Tämä tursas lähtee Saksaan joogaamaan

Tämä tursas lähtee Saksaan joogaamaan.

Olen todennut, että korut syntyvät paremmin yhdistelemällä aiemmin hankittuja kaunokaisia. Yksilöitä, jotka ovat huutaneet korukaupan hyllyltä niin lujaa, ettei niitä ole voinut sinne jättää. Hyvin harvoin hankin kaikki helmet kerralla jonkin korun toteuttamiseen. Täydennystä toki täytyy tehdä, kun uusi idea on syttynyt.

Talven riemua- koru

Talven riemua- koru

Toivottavasti voimme yhdessä jatkaa matkaa koruavaruudessa, neulonnan lomassa.

(Edit: Talven riemua- kuva lisätty 10.3.2009)

2 kommenttia artikkeliin ”Koruajatuksia

  1. Kauniita koruja olet tehnyt! Olen aivan samaa mieltä tuosta ”arkisuudesta” itsekin pidän paljon enemmän tuon tyylisiä koruja ja olisi mukava niitä opetella enemmän tekemäänkin. Alkuun olen ainakin jo päässyt🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s