Joulumielen syvin olemus – The Essence of Christmas Feeling

On kauhea kiire, kalenterit venyvät ja paukkuvat. Joka paikassa on tolkuttomasti ihmisiä ja tuntuu, että he ovat lähinnä tiellä. Kaikissa julkisissa tiloissa soi joulurenkutukset ja joulua on myyty todellisella törinällä jo toista kuukautta. Lapset selaavat lelukuvastoja ja heidän toivomuslistansa pitenevät pitenemistään. Moni lapsi saa 24 lelua jo ennen joulua. Sellaisiksi ovat joulukalenterit menneet suklaat tai ihanat kuvat eivät enää todellakaan riitä.

Minusta joulunalusaika on ihanampaa kuin itse suuret pyhät. Höyryävä kuppi suloisen mausteisia tuoksuja, kynttilöitä ja muita tunnelmallisia valaisijoita, pehmoinen villa soljuu sormien läpi. Se ottaa läheistäni ilahduttavan sekä lämmittävän muodon ja mahdollisesti jopa muistuttaa häntä. Mieleni selälle ajelehtii kysymys lasten lahjoista, heidän joulustaan. En voi mitenkään viedä heidän huomiotaan sen leluvuoren juurelta. Pehmeällä paketilla nyt ainakin saa pettyneitä katseita. Ja kuitenkin he odottavat minun olevan se viisas, kiltti ja yllättävin. Yhdessä tekeminen tuntuu olevan taikasana kaiken ikäisten kanssa.

Valitsin 15 väritettävää kuvaa, väritin yhdet postikortin kokoiset kappaleet. Kiinnitin ne pyykkipoikanauhaan ja jokaisena arkipäivänä ennen joulua, jokainen lapsi vuorollaan saa valita kuvan. Kaikki saavat kaikista kuvista mustavalkoisen kopion ja saavat värittää omansa. Lisäksi tein joulun taikalaatikon vanhasta sampanjalaatikosta. Mitään näin kitsiä en ole ikinä tehnyt, mutta en voi muuta kuin todeta, että tällä kertaa enemmän oli enemmän. Laatikko on täynnä karkkeja ja kuvan valinnut saa työntää laatikkoon kouransa ja kahmia herkkuja koko pikkukäden ulottuvuuksilla. Ajatelkaa, tämä sai nykyajan lapset hiljaisiksi ja ihastelemaan. Olen ollut havaitsevinani jopa pelon sekaista kunnioitusta taikalaatikon mystiikkaa kohtaan. Lapsi ei ole muuttunut! Tarinat vievät voiton. Muovilla kuorrutettua kamataivasta ei todellakaan tarvita.

It seems that kids want more and more. Do we need to do bigger and bigger efforts to impress them? Can we impress them anymore? Why we want to impress them? I think we want to share the genuine magic. It’s hard to predict whether it’ll do the trick or not. There’s no rhyme or reason. I wanted to give a go at work. For 15 days in December I share the impatient waiting with  kids. So I chose 15 pictures, colored them, put them in to a ribbon and made b & w copies of those pictures. Then I decorated a old Champaign box to be the magical Christmas box. Every day somebody gets the turn to pick the picture and peek into the Christmas box and that one time you can take as much candies as you can fit into your little hand. For me this wasn’t anything exceptional. I put an effort there thou.

But it worked. It worked like the Christmas magic should. I got everybody to believe in this thing and they are really improving their behavior because Santa’s Little Helpers are watching and choosing whose turn is next…

Il love to prepare Christmas, don’t you?

4 kommenttia artikkeliin ”Joulumielen syvin olemus – The Essence of Christmas Feeling

  1. Oi, oletpa onnistunut vangitsemaan joulunodotuksen tunnelman hienosti! Toivotaan että joulun taika kasvaa hedelmää ja lapsille juurtuu tunnemuistoja saamisesta ja yhdessä tekemisestä.
    Hibiscus-teen ja kaakaopapujen yhdistelmä on muuten lumoava glögin korvike, kun aistit kaipaavat taukoa mausteiden ilotulituksesta! Chef & Sommelierin resepti.

    • Eräs pieni neiti esitteli itsensä Jouluemännksi jo lokakuussa, mutta kyllä jouluhengetärkin kuullostaa hienolta. Kiitos ja kumarrus Yllätystyttö🙂 Kehut vetää aina nöyräksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s